Fortøjret direkte til klippen

Hvorfor og hvor

Hvorfor?

At sejle er en adgang til store oplevelser, havet og naturen ligger naturligvis ligefor, men også fællesskaber, fx samværet ombord, eller rundt omkring i havnene, her opstår mange møder, hyggelige aftener og nogen gange nye og tætte venskaber.
 
At sejle en sejlbåd er en aktiv fritid og ferieform. Her kommer intet af sig selv, og planlægning og viden er tvingende nødvendig. Men når først sejlene fyldes, når båden kløver vandet og stille gør fart mod nye og spændende destinationer, når lungerne fyldes med frisk havluft og øjet frit kan søge horisonten, ja så trykker lykke og frihedsfølelsen godt i bryst og sind. 
 

Hvorhen?

Først og fremmest har de nordiske farvande fristet meget. Skærgårdene i Sverige, Norge og Åland er ubeskriveligt smukke, også Finland og Tyskland er besøgt. 
 
De hjemlige farvande har meget at byde på, smukke dybe fjorde, snævre og snoede farvande fx Lillebælt eller det Sydfynske Øhav. Både Østersøen, Kattegat og Skagerrak er oversejlet utallige gange, og her tages natten ofte til hjælp. At sejle ud i natten under himlens stjerner er stærkt vanedannende, men ligeså skønt er det at finde en havns trykke favn og derfra betragte solen synke i havet.
 

Fremtiden

 
Jeg har planer om, i fremtiden, at tage en lidt længere tur. Skotland frister, og turen over Nordsøen er en spændende mundfuld. På sådan en tur er der brug for lidt mere end de sædvanlige 3 ugers ferie, der er ingen der har lyst til at bide skeer med Nordsøen i kuling eller det der er værre, så der skal være tid til at vente på en gunstig vejrmelding. Jeg forestiller mig at forsøge at spare op til at kunne være afsted i ca. 3 måneder. Men så skal det helt svære fiskegrej også klargøres, for på sådan en tur vil den Kaledoniske Kanal være et oplagt mål, og en del af den består af Lock Ness, og det er som bekendt der verdens vel mest kendte søuhyre holder til.
 
Hvis turen til Skotland bliver en succes, vil det sikkert være svært ikke at drømme om endnu fjernere mål.